Oman biisin tekeminen

Oman biisin tekeminen onnistuu parhaiten kun tukena on hyvä lauluntekijätiimi. 


Jos olet esiintyvä artisti tai haluat joskus sellaiseksi, tulet ennen pitkää tilanteeseen, jossa tarvitset hyviä biisejä keikkaohjelmistoosi.

Harvassa ovat ne coverbändit ja -artistit, jotka muistetaan muiden laulajien signeeraamista kappaleista. Sen sijaan artistit, joiden laulamat kappaleet ovat niin hyviä, että muutkin haluavat niitä esittää, saattavat vielä joskus olla koviakin nimiä.

Biisiä ei kuitenkaan tarvitse tehdä alusta loppuun ilman apua. Timanttisten kappaleiden takana on yleensä myös timanttinen tiimi. Artistilähtöisessä biisien tekemisessä on tyypillisesti ainakin nämä vaiheet:
  1. Esituotantosuunnitelma 
  2. Tekijätiimin kokoaminen
  3. Oman biisin kirjoittaminen 
  4. Demon äänittäminen

1. Esituotantosuunnitelma 

Biisin (tai biisien) tekeminen kannattaa aloittaa huolellisella esisuunnittelulla. Esituotantosuunnitelmaan kirjataan yleensä vastaukset ainakin seuraaviin kysymyksiin:

  • Millaista biisiä / biisejä ollaan tekemässä?
  • Millaisella tiimillä biisi(t) tehdään?
  • Mitä niillä aiotaan tehdä esituotantovaiheen jälkeen?

Lähestymiskulma on hieman erilainen, riippuen siitä mikä tulee olemaan esituotantodemon osoite sitten kun biisi on synnytetty. Keikkaileva bändi tarvitsee yleensä biisistä vain akkaridemon laululla ja ehkä sointulaput, jotta voi ottaa sen suoraan keikkakäyttöön. Levy-yhtiöitä taas voi olla parempi lähestyä hieman sliipatummalla materiaalilla.

Kysymys kuuluu myös, että ollaanko tarjoamassa jonnekin ensisijaisti biisiä, artistia vai molempia?

2. Lauluntekijätiimin kokoaminen

Kun tiedetään mitä halutaan, niin on aika hankkia lauluntekijät, joiden kanssa biisin tekeminen on kivaa ja homma on mahdollista viedä maaliin.

Hyvä tiimi on kaiken A ja Å. Kun asiat rullaavat ne todellakin rullaavat ja kun eivät, niin mistään ei todellakaan tule yhtään mitään. Siksi kannattaakin pyrkiä keräämään ympärilleen vain hyviä tyyppejä, joilla on loistavan persoonan lisäksi myös oikeaa osaamista.

CoWriting-tiimissä voi olla projektin luonteesta ja tyylilajista riippuen erilaisia kokoonpanoja. Eri lauluntekijöillä tiimissä on tyypillisesti eri vahvuusalueita, joiden mukaisesti heistä saatetaan käyttää mm. seuraavia nimityksiä:

  • Sanoittaja (lyriikoiden kirjoittaminen)
  • Säveltäjä (melodioiden ja harmonioiden luominen)
  • Sovittaja (instrumentointi ja sävellyksen hienosäätö)
  • Topliner (melodian päälinjojen idointi) 
  • Träkkeri / tuottaja (taustojen tekeminen ja usein myös äänitys)

Luonnollisesti moni lauluntekijä on kykenevä krossaamaan eri roolien ja tehtävien välillä ja on tavallista, että esim. säveltäjässä on hieman myös sovittajan vikaa ja/tai toplinerina toimii laulaja, joka tekee myös tekstin.

Itse teen pääasiassa sanoituksia, mutta osallistun yleensä myös melodioiden suunnitteluun.

3. Oman biisin kirjoittaminen

Varsinainen biisintekoprosessi voi tapahtua monella eri tavalla. Oikea lähestymistapa riippuu ennen kaikkea tekijöistä, mutta myös siitä mihin tarkoitukseen tai genreen biisiä ollaan tekemässä. 

Oman biisin kirjoittaminen voidaan aloittaa esimerkiksi:

  • sanoittajan tekemän tekstirungon pohjalta
  • artistin omista päiväkirjamerkinnöistä / ajatuksista
  • hyvästä riffistä tai biitistä
  • valmiista melodiasta tai taustasta
  • jostakin ydinajatuksesta.

Oleellista ei ole se miten homma lähtee käyntiin, vaan se millainen lopputuloksesta tulee. Hommaa voidaan tehdä joko etänä tai kaikki yhdessä paikan päällä. Itse teen mielelläni hommia myös niin, että tilaaja (esim. artisti itse) on mukana biisintekoprosessissa, koska se varmistaa että lopputulos on juuri sitä mitä halutaan ja sitä mikä sopii kyseisen laulajan suuhun.

4. Demon äänittäminen 

Kun biisi on saatu kasaan täytyy siitä yleensä tehdä myös jonkinlainen demo, jolla kappaletta ja/tai artistia voi esitellä. Yleensä esituotantodemon tarkoitus on tallentaa biisi sellaiseen muotoon, josta ilmenee kappaleen perusidea, ilman että sitä tarvitsee hävetä. 

Esituotantodemo ei kuitenkaan yleensä ole vielä se versio, jonka kanssa mentäisiin radiosoittoon asti. Poikkeukset ovat toki mahdollisia ja hieman tyylilajistakin riippuu, millaisiin tuotantoarvoihin pienstudioketjulla päästään ja mihin se kyseisen genren sisällä riittää. 

Demon äänittämisessä työnjako on meillä yleensä seuraava:
  1. Säveltäjä tai tuottaja tekee taustat.
  2. Minä lähetän biisin laulajalle treenattavaksi.
  3. Lauluosuudet äänitetään minun kanssani demostudiossa. 
  4. Lauluraidat lähetetään säveltäjälle/tuottajalle editoitavaksi.
  5. Ihmetellään lopputulosta ja päätetään tehdäänkö jotain uusiksi. 

Hinta

  • Kysyminen on ilmaista ja koen tärkeäksi tehdä jonkin verran myös pro bono -hommia. Täällä lisää hinnoittelusta »


Yhteystiedot


Minut tavoittaa parhaiten somesta.
Numerollani toimii myös WhatsApp.

Linkedin Twitter Facebook Blogi

© SAMULI KOIVULAHTI, 2018.
Valmetinkatu 5, 20240 TURKU
✉ samuli@lyyrica.org
☎ +358440761669
Sisäpiiriin »