🖊️ Tekstituotanto ja sanoitusapu

Tuottajat ja levy-yhtiöiden A&R henkilöt joutuvat jatkuvasti hylkäämään kappaleita, joista jostain syystä puuttuu "se jokin".


Lyriikkakoulu ja tekstisparraus
Lauluntekijä saa kuulla että: "biisissä on kyllä paljon hyvää mutta se ei silti jostain syystä vielä aivan nouse lentoon".

Joskus sanoitus ja sävellys ovat eri paria ja välillä taas kappale ei istu tarpeeksi hyvin esittäjänsä suuhun.

Niinkin on käynyt, että on tehty paljon hyviä biisejä englanniksi mutta kalkkiviivoilla levy-yhtiössä vaaditaankin vaihtamaan suomen kielelle.

Tällaisessa tilanteessa tekstituottajalle tai kakkossanoittajalle on tarvetta.

Mihin tekstituottajaa tarvitaan?

Omista sanoitusprojekteistani noin 30% on nykyään hankkeita, joissa toimin teksituottajana tai toisena sanoittajana, joko teosto-osuuksia tai selvää rahaa vastaan. Joskus molempia.

Usein yhteyttä ottaa lauluntekijä, joka kaipaa tuekseen ihmistä, jonka kanssa voi pallotella ideoita. Joskus taas tilaajana on bändi, jossa oikeastaan kukaan ei ole varsinaisesti vihkiytynyt sanoittamiseen.

Minulle laitetaan viestiä kun
  • lauluntekijä on tekstinsä kanssa umpikujassa
  • halutaan varmistaa, ettei lopulliseen teokseen jää lapsuuksia 
  • tarvitaan henkilökohtaista opastusta tai sparrausta 
  • kaivataan ilmaisun terävöittämistä tai uusia näkökulmia 
  • halutaan viimeinenkin tiraus biisin potentiaalista esiin.

Tekstituottajia käytetään laatutuotannoissa yhä enemmän ja se myös vapauttaa omaa tekemistä. Kun tekstillä on editori, biisien teko nopeutuu ja laatu paranee. 

Keskusteleva toimintamalli 

Tekstituotantoa voidaan tehdä joko kustannustoimittajamaisesti palautteen ja korjausehdotusten kautta, tai kakkoskirjoittajan ominaisuudessa. Tavallisesti molempia.

Usein työpöydälleni tulee tekstituottajana jo melko valmiitakin tekstirunkoja. Annan tekstistä palautetta kirjoittajalle ja autan häntä hiomaan lyriikkaansa viimeiseen tikkiin. Tarpeen mukaan annan myös ehdotuksia tai kirjoitan rivit loppuun. 

On hyvin tapauskohtaista, joutuuko teksti tässä "Sakon mankelissa" käymään läpi pieniä vai suuria muutoksia. Se riippuu paljon myös tilaajan vastaanottokyvystä. 

Ideana on, että mitään sellaista ei lähdetä muuttamisen ilosta korjailemaan, mikä ei sitä vaadi. Sen sijaan keskitytään niihin asioihin, joiden fiksaaminen todella parantaa lopputulosta. Kaikki muutostarpeet perustellaan hyvin.

Vähän kuin sanoituskoulu tai lyriikkasparraamo

Tekemisessä on paljon mukana sparraus- ja mentorointihenkeä.

Mitä se tarkoittaa?
  • Kokeneempi kirjoittaja saa usein tekstituotannon lomassa uusia oivalluksia. Lopputulos on silloin parempi kuin kokonaan yksin tuhertaessa.
  • Aloitteleva kirjoittaja taas oppii tekstituotannon lomassa roppakaupalla uutta lyriikoiden kirjoittamisesta. Lamppuja syttyy, jos vain osaa olla avoin uusille ajatuksille.

Valtaosa kokee tällaisen yhteistyön erittäin kehittävänä ja biisin menestymismahdollisuudet paranevat todella paljon, kun joku on varmistanut, että muutkin ymmärtävät mitä tekstillä on haluttu sanoa.  

Yleensä laadunvalvonta on se pääasia, mutta oppimisnäkökulmaa ei pidä väheksyä!

Asiakkaan niin halutessa, voimme käydä läpi laululyriikkaan liittyviä asioita myös harjoitusten kautta.

Esimerkkejä:
  • sanoitusrungon työstäminen sävellettäväksi 
  • lyriikan istuttaminen valmiiseen melodiaan 
  • sanoittamisen metriikka eri tyylilajeissa 
  • RAP-lyriikan kirjoittaminen  
  • POP- ja iskelmälyriikka
  • moderni vs. klassinen lyriikka 
  • flow, painotukset ja laulettavuus
  • dramaturgia ja estetiikka

Millä meriiteillä minä olen neuvomaan ketään? 

Olen koulukseltani ammattikorkeasta valmistunut kulttuurituottaja, joka on kirjoittanut sanoituksia 2000-luvun taitteesta alkaen. Olen opiskellut myös luovaa kirjoittamista, luovaa ilmaisua ja tehnyt tekstityötä sen eri muodoissa koko yli 15-vuotisen työhistorian ajan.

Biisejäni on sävelletty kymmenien eri säveltäjien toimesta. Kirjoittamisen ohella suurin vahvuuteni on siinä, että kykenen ymmärtämään mitä ihmiset haluavat sanoa. Teknisen osaamisen ohella se tekee minusta erinomaisen editorin nimenomaan laululyriikkateoksille.

Artistin tai muun alkuperäiskirjoittajan ajatusten lisäksi pitää ymmärtää myös kulttuuria ja yleisöä, jolle biisejä tehdään. Niitä asioita olen opiskellut ihan tosissaan.

💿 Katso biisinäytteet täältä

Biisin tulee kuvastaa aina artistin ajatusmaailmaa

Kyseessä on aina ensisijaisesti asiakkaan "oma biisi". Silloinkin, jos biisi päädytään kirjoittamaan kokonaan uusiksi, on artisti aina vahvasti mukana biisinteossa ja toimii vähintään muusana ja inspiraation lähteenä.

Biisi on onnistunut silloin kun artisti voi sanoa, että "juuri näin minä olisin sanonut, jos olisin osannut". Uskon että vain kappale, jonka esittäjä todella tuntee omakseen voi aidosti koskettaa myös yleisöä.

Tekstituottajan hinta?

Jos luvassa on suurella varmuudella teostotuloja, ei työstä aina ole pakko veloittaa mitään. Tavallisesti kuitenkin mennään tuntihinnoittelulla. Parissa kolmessa tunnissa saa jo yleensä paljon aikaan yhden biisin kohdalla.

(Myös yleispalaute monen biisin ryppäistä on mahdollinen, jos on vaikkapa vain näkemystä ja suuntaa vailla.)

Hitti tulille?

Tästä se alkaa. Ota rohkeasti yhteyttä ja kerro projektistasi. Lähetä demot ja lyriikat mieluiten linkkinä (ei liitetiedostona) sähköpostitse tai yhteystietosivun lomakkeella.




Evoluutio Music logoMusic Production Alliance logoVPROAUDIO logoStudio Vini logo