💿 Kustannussopimus SAKON STUDION kanssa?

SAKON STUDIO on luultavasti Suomen reiluin musiikkikustantaja. 


Teemme perinteistä poikkeavaa musiikin kustannustoimintaa. Keskiössä ovat tallikirjoittajiemme omien tavoitteiden edistäminen. Emme juuri tee yksittäisiä teoskohtaisia kustannussopimuksia, vaan autamme biisintekijöitä kokonaisvaltaisesti urallaan eteenpäin.


Suomi on täynnä lahjakkaita biisintekijöitä, joilta puuttuvat oikeat tekijäkumppanit ja tulkitsijat. Rahoistaan on helppo päästä eroon, mutta sen kerääminen maailmalta on vaikeaa.

Biisejä tehdään aivan liian paljon pöytälaatikkoon suhteessa siihen kuinka vähän niitä esitetään livenä. Me autamme biisintekijää näissä ja monissa muissa haasteissa. Valjastamme asiantuntemuksemme, kontaktimme, markkinointiosaamisemme ja laulustudiomme heidän musiikillisen uransa edistämiseen.

🎹 Tutustu tekijärosteriin✉️ Ota yhteyttä »



Mikä estää biisintekijän menestymisen?

Lauluntekijän menestyksen esteet voidaan useimmiten kiteyttää kahteen perusongelmaan. Nämä toistuvat lähes kaikilla biisintekijöillä ainakin jossakin vaiheessa uraa.

Menestyksen esteet:
  1. Biiseiltä puuttuvat tasokkaat esittäjät
  2. Biisituotantojen tekninen laatu ei ole kaupallista tasoa 
  3. Biiseihin jää sisällöllisiä virheitä tai laatu on epätasaista 
  4. Biisejä / tekijöitä ei markkinoida mitenkään
Autamme kampittamaan juuri näitä ongelmia. Lähestymistapamme musiikin kustantamiseen on ennen kaikkea manageroiva. Tuemme biisintekijää kaikilla osa-alueilla, joilla pystymme häntä auttamaan.

Me esimerkiksi:
  • Tarjoamme mahdollisuuden äänittää kappaleista demoja SAKON STUDIOLLA. 
  • Tuomme cowrite-sessioihin tekijöitä, joiden osaamisalueet täydentävät toisiaan. 
  • Annamme kappaleista rehellistä palautetta ja korjausehdotuksia. 
  • Etsimme teoksille uusia lahjakkaita tulkitsijoita.
  • Jos biisintekijä on myös artisti, pyrimme edistämään myös artistiuraa.
Laadunvalvonta on myös tärkeää, eli välillä toimimme myös suodattimena silloin kun lauluntekijä haluaisi julkaista jotakin sellaista, mitä myöhemmin saa hävetä. Sori. Mutta ei hätää, viime kädessä sinä päätät ja me neuvomme.

Tarjoamme biisintekijöillemme vapautta

Biisintekijän on hyvä olla SAKON STUDION tallissa. Hän saa säilyttää työskentelyvapautensa ja valita itse projektinsa, mutta tarjoamme hänelle tarvittaessa kaiken tuen, jonka pystymme antamaan.

Sinun ei siis ole pakko lopettaa päivätyötäsi heti. Tekijöillämme saa olla muutakin elämää kuin musiikki. Oleellista on, että kellotaajuutesi on tiedossa, jotta osaamme edistää projektejasi samaa vauhtia, kuin sinä haluat edetä.

Miten pääset housewriteriksi?

Aivan ensimmäinen edellytys on tietenkin se, että sinulla on meille jotakin annettavaa. Toinen edellytys on, että meillä on jotakin annettavaa sinulle. Ns. "tyhjiä sopimuksia" pyrimme välttämään.  

Paikan saa:
  • hyvä biitintekijä 
  • hyvä topliner 
  • hyvä säveltäjä 
  • hyvä sanoittaja 
Taiteellisen materiaalisi laatu, mutta myös se millaisissa asioissa koet tarvitsevasi apua. Olemme kiinnostuneita myös siitä, missä vaiheessa lauluntekijäuraasi olet tällä hetkellä ja mitä odotat tulevaisuudelta.

Lisäksi meitä kiinnostaa kuka biisejäsi esittää ja paljonko ne tuottavat Teosto-tuloja tällä hetkellä.

Mitä suurempaa rahavirtaa Teostosta on tulossa jo sopimuksen alkuvaiheessa, sitä suurempia taloudellisia panostuksia voit odottaa lauluntekijäurasi edistämiseksi heti. Mikäli tekijänoikeustulot ovat vielä pyöreä nolla, taiteellisen materiaalin taso ratkaisee ja alkuvaiheen panostukset ovat pienempiä.



Mitä tarkoittaa "ennakko" musiikin kustannussopimuksessa?

Alalla liikkuu joskus villejä huhuja suurista kustannussopimusten allekirjoituspalkkioista. Joskus on jopa kerrottu, että tekijä saa kuukausipalkkaa kustantajalta. Tavallisesti kyse on kuitenkin ennakosta.

Ennakko on vähän kuin korotonta lainaa

Ennakolla tarkoitetaan nimensä mukaisesti etukäteen maksettua rahaa, jonka kustantaja odottaa saavansa takaisin.

Tekijä maksaa rahat takaisin yleensä Teosto-korvauksistaan, joten ennakon suuruus perustuu aina niihin tuotto-odotuksiin, joita kustantaja biisintekijälle asettaa. Jos kustantaja maksaa ennakkoa, hän tavallisesti toivoo mahdollisimman lyhyttä takaisinmaksuaikaa.

Teosto-faktaa:
  • 77 % oikeudenomistajista saa Teosto-korvauksia alle 1000 euroa vuodessa. 
  • 5000–20 000 euron korvauksiin pääsee 5,5 %.
  • Yli 20 000 euron korvauksiin 2,3 % oikeudenomistajista. 
(Luvut ovat Teoston vuosikertomuksesta vuodelta 2015. Nyt vuonna 2020 suhdeluvut lienevät edelleen melko lähellä samaa.)

Uransa alkuvaiheessa olevan säveltäjän, sanoittajan tai tuottajan näkökulmasta ennakkoa parempi tapa rahoittaa päätoimista biisintekijyyttä on siis esimerkiksi mikä tahansa taiteilija-apuraha, jota ei tarvitse maksaa takaisin.

Näin siksi, että kustantajalle jää silloin enemmän budjettia päätarkoituksensa täyttämiseen, eli tekijän uran tukemiseen ja hänen biisiensä markkinointiin.

Urallaan pidemmälle ehtinyt säveltäjä, sanoittaja tai tuottaja ei puolestaan enää hyödy ennakosta, koska toimeentulo on muutenkin kunnossa. Poikkeuksena voisi olla ehkä jokin valtava spektaakkeli, johon tarvitaan rahoitusta.

Milloin ennakossa on järkeä? 

Kuulostaa synkältä, mutta ennakossa on eniten järkeä silloin, kun esimerkiksi taiteilijan perikunta (tai ikääntynyt tekijä itse) haluaa myydä koko kataloginsa jollekin, joka pitää huolta siitä että biisit jäävät elämään vielä tekijän kuoltuakin.

Tällöin sopivan ennakon laskeminen tuotto-odotuksen pohjalta on yksinkertaista matematiikkaa. Tekijänoikeustuloista on todennäköisesti jo muodostunut tasainen virta, jonka perusteella voidaan arvioida tulevia Teosto-tuloja.

Vaikka trendit vaikuttavat voimakkaasti musiikkialaan, niin hyvä biisi on kuitenkin aina hyvä biisi ja kustantajan käsissä se voi parhaassa tapauksessa saada vielä aivan uuden elämän. Teoksen suoja-aika ulottuu 70 vuoden päähän tekijän kuolemasta, joten aikaa jää vielä rutkasti.

Ennakko voi tulla kyseeseen myös muissa erityistapauksissa 

Ennakon maksaminen ei ole mitenkään pois suljettu vaihtoehto muissakaan tapauksissa, jos tuotto-odotus on kohdallaan ja investoinnilla on järjellinen takaisinmaksuaika.

Joissain tapauksissa kustantajan maksama ennakko voi myös vauhdittaa takaisinmaksua, jos sen avulla esimerkiksi pystytään parantamaan taiteilijan työskentelyedellytyksiä koulutusta tai kalustoa lisäämällä.



Äänitteiden lähetysohjeet

Tarkastamme kaiken meille lähtetyn aineiston ja pyrimme vastaamaan jokaiselle hakijalle n. kuukauden kuluessa. Älä soita äänitteidesi perään!

Ohjeet:
  1. Lähetä useampi biisi kerrallaan (mieluiten Drive- tai Soundcloud-linkkinä), jotta saamme mahdollisimman tarkan kuvan tämänhetkisestä osaamistasostasi / materiaalin laadusta. 
  2. Liitä mukaan myös lyriikat.
  3. Laita kappaleiden tekijätiedot rooleineen selkeästi esiin, etenkin jos niissä on useita tekijöitä. (Kerro myös kenen käsialaa tuotanto on, missä äänitetty ja onko esim. biitit ostettu vai tehty itse.)
  4. Kerro keille kaikille olet ehtinyt tehdä biisejä aiemmin ja montako teostasi Teoston rekisteristä suunnilleen löytyy.
  5. Linkkaa myös julkiset someprofiilisi (esim. IG) viestiin, niin tutustumme myös niihin.

✉️ Ota yhteyttä tällä lomakkeella »



Evoluutio Music logoMusic Production Alliance logoVPROAUDIO logoStudio Vini logo