🎯 Manageri (musiikki)

Managerointi musiikkialalla voi olla tarpeen kun homma pitäisi viedä nextille levelille, mutta omat rahkeet eivät yksin siihen riitä.


Indie-manageri Samuli Koivulahti
Mitä eroa on artistin tai lauluntekijän valmennuksella ja manageroinnilla?

- Valmentaja korjaa potin, vaikka olisit ihan paska! :D

Manageri sen sijaan menestyy vain jos sinäkin menestyt. Oikean managerin tunnistaa siis siitä, että hän on kiinnostuneempi prosenteista kuin kokonaisluvuista.

Miksi sinä tarvitset managerin?

Ehkä tarvitset jonkun, joka osaa ohjata tekemään oikeita asioita ja kykenee puheiden lisäksi myös antamaan jotain konkreettista sanojensa jatkeeksi?

Jonkun, joka uskoo sinuun myötä ja vastamäessä, eikä ole tilivelvollinen kenellekään muulle kuin sinulle?

Jonkun, jonka kanssa voit sparrata ideoita ja miettiä musiikillista tulevaisuuttasi kohottavassa hengessä? Jonkun jolla on projektiosaamista, luovaa pelisilmää ja kyky saada asioita aikaiseksi vaikka budjetti olisikin vain muutamia kymppejä?

Olisi ehkä hyvä, jos sinulla olisi tukenasi riippumaton manageri, joka ajaisi kaikissa tilanteissa vain sinun etuasi.

Manageri, joka voisi olla valmis rakentamaan kanssasi artistiuraa jopa lähes nollatilanteesta. Manageri, jonka työtehtäviin kuuluisi auttaa sinut niin pitkälle, kuin rahkeesi vain riittävät.

Askelmerkit yhteistyölle

Manageri-artistiyhteistyön käynnistämisessä toistuvat yleensä pääpiirteittäin seuraavat vaiheet:
  1. Tilanne- ja tarvekartoitus: Missä ollaan, mitä tarvitaan ja mihin halutaan päästä?
  2. Sidosryhmien kartoitus: Keitä muita tarvitaan (keikkamyyjä, tuottaja, soittajia bändiin)?
  3. Managerointisopimus: Teemme sopimuksen siitä millä tavalla autan sinua tavoitteidesi saavuttamisesssa ja miten sinun menestymisesi auttaa myös minua.
  4. Toimintasuunnitelma: Teemme selkeän suunnitelman johon kirjataan väli- ja päätavoitteet sekä ne askelmerkit, joita seuraamalla pääsemme lähemmäs yhteistä päämäärää. 
  5. Työskentely tavoitteiden eteen: Ryhdymme yhdessä työskentelemään sovittujen päämäärien eteen ja etenemme määrätietoisesti kohti tavoitettasi. 

Managerin työtehtävät käytännössä?

Koko osaamiseni kirjo on artisti- ja biisintekijäasiakkaideni ulottuvilla. Työtehtävät voivat pitää sisällään niin käytännön hommia kuin strategiatyötäkin. Iso osa tekemisestä on mentorointia ja CoWritingia. Paljon tehdään myös laaja-alaisempaa urasuunnittelua ja ihan raakaa työtä.

Sopimuksesta riippuen:
  • cowrittaan biisejä ja autan hiomaan sanoituksia
  • etsin yhteistyökumppaneita ja rakennan ympärillesi tiimiä 
  • äänitän laulutuotantoja(si) studiossani 
  • neuvon Teosto, Gramex ja muissa asioissa 
  • kirjoitan tiedotteita medioille 
  • rustaan saatteita radiokanaville 
  • rakentelen kotisivuja 
  • osallistun sopimusneuvotteluihin 
  • laadin sopimuspapereita 
  • autan keikkasettien koostamisessa 
  • opastan sisältö- ja digimarkkinoinnin saloihin 
  • teen kansitaidetta ja grafiikkaa 
  • myyn keikkoja 
  • markkinoin taiteilijaa / hänen osaamistaan. 

Käytännössä musiikkimanagerin työtehtävät voivat siis pitää sisällään mitä tahansa asioita, joilla pyritään auttamaan esiintyjää tai lauluntekijää taiteilijaurallaan eteenpäin.

Millaisia asioita managerointisopimus voi sisältää? 

Managerointisopimuksen sisältö riippuu siitä, millaisia taitoja sinulla on ja missä haluat apua. Minun ei kannata yrittää auttaa sinua asioissa, joihin sinulla on aikaa ja osaamista itselläsikin. Sen sijaan kaikessa muussa autan mielelläni, jos osaan.

Sopimus voi sisältää esimerkiksi seuraavia asioita:
  1. Keikkamyynti: Tyypillisesti sovitaan joku prosentti, jonka turvin ryhdyn myymään keikkojasi. Jos minulla on yksinokeus laskuttaa kaikki keikkasi, prosentti voi olla pienempi ja jos taas laskutan vain ne jotka itse myyn, operoidaan isommalla prosentilla.
  2. Muu provisiomyynti: Tähän voi kuulua esimerkiksi fanikrääsää tai oikeaa osaamista. Mitä jos lauluntekijä haluaisi vaikka ruveta vetämään biisintekotyöpajoja tai tykkäisi tehdä miksaushommia keikkojen lisäksi. I've got your back.
  3. CoWriting: Jos manageroitavana on biisintekijä-artisti, sisältää sopimus myös tavanomaisesti option tehdä biisejä minun kanssani tai vähintäänkin option saada apua biisien tekemiseen.
  4. Kustannussopimus: Biisintekijöiden managerointiin liittyy tavallisesti oleellisena osana kustannustoiminta. Tällöin mentoroin biisintekijöitä sanoitusten osalta ja autan heitä myös demojen ja äänitteiden tuotannoissa. Autan myös cowrite-tilausuuksien saamisessa, julkaisijan löytämisessä ja markkinoin biisejä myös sellaisenaan eteenpäin jne.
  5. Toimintasuunnitelmat: Kaikkiin managerointisopimuksiin sisältyy toimintasuunnitelman laatiminen kullekin vuodelle kerrallaan. Konkreettiset tavoitteet auttavat tekemään unelmista tosiasioita.

Millä eväillä teen managerointia?

Olen koulutukseltani Kulttuurituottaja (AMK). Valmistuin Logomolta vuonna 2016. Osaamisalani oli kulttuuri liiketoimintana, joka antaa hyvän pohjan taiteilijatoiminnan tukemiseen ja musiikin managerointiin.

Lisäksi minulla on Markkinointiviestinnän erikoisammattitutkinto osaamisalana Markkinointiviestinnän strateginen suunnittelu ja toteutus sekä pari muutakin tutkintoa.

Saamani koulutuksen ohella minua auttaa pitkä ja monipuolinen työkokemus (alkaen vuodesta 2002) digitaalisen markkinointiviestinnän ja liiketoiminnan kehittämisen saralla. Se on tuonut taiteellisen mielenlaatuni tueksi myös kylmään faktaan perustuvaa tietotaitoa.

Erilaisten bisnesmallien ja markkinointitekniikoiden toimivuudesta on opittu vuosien varrella jo jotakin.

Vaikka siis puhumme kulttuuriliiketoiminnasta ja sisäinen palo tekemiseen on vahva, ei toiminnassa luoteta yksinomaan pelkkään intuitioon. Takana on myös käytännön kokemusta ja sertifioitua osaamista.

Miten saada manageri?

Managerin näkökulmasta yhteistyösopimuksen syntyminen edellyttää, että sinulla on niin korkeatasoista osaamista, että työsi tai tuotostesi kauppaaminen voi olla kannattavaa liiketoimintaa.

Ilmaisia lounaita ei siis ole. Työpanoksen muodossa voit kuitenkin joskus saada "ilmaista lainaa". (Ainakin meillä tehdään paljon "ilmaista työtä" sen toivossa, että esiintyjä tai biisintekijä menestyisi myöhemmin.)

Jotkut managerit toimivat könttäsummadiielillä. Meillä toimitaan provisiolla. Haluan, että minulla on tukevasti oma lehmä samassa ojassa kuin manageroitavallakin. Tämä managerointimylly pyörii siis osuuksilla, rojailteilla ja prosenttidiileillä.

Keskeisimmät edellytykset manageroitisopimuksen syntymiselle:
  1. Tarve: Tarvitset aidosti apua jossakin sellaisessa, missä voimme auttaa. Kyse voi olla esimerkiksi osaamisen puutteesta, jota voidaan paikata mentoroinnilla ja oikean tiimin rakentamisella. Tuo siis puutteesi reilusti esiin.
  2. Potentiaali: Olet jossakin asiassa todella hyvä tai näemme sinussa erityistä potentiaalia, joka on saavutettavissa realistisessa aikataulussa. Älä pelkää kertoa vahvuuksistasi.
  3. Motivaatio: Olet valmis tekemään itsekin paljon töitä menestyksesi eteen, emmekä joudu pelkäämään, että jätät leikin kesken. Määrätietoisuus on hyvä asia.
  4. Asenne, arvot ja kemia: Vaikka olisit maailman taitavin, lahjakkain, kaunein, komein tai viisain, voi homma silti kusta kengille, jos ajatusmaailmat eivät mätsää, asenne on huono tai kemiat eivät vain pelaa. Siinä tapauksessa no hard feelings ja uutta matoa koukkuun :)
Ei ole siis itsestään selvää, että diilin saa olemalla paras kaikista. Tarve on aivan yhtä tärkeä. Etsin ensisijaisesti henkilöitä, joille voin aidosti olla avuksi. Potentiaalia on toki oltava, mutta vielä ei tarvitse vetää jäähallia täyteen.

Manageroivaa cowritingia?

Koska cowriting on iso osa SAKON STUDION toimintaa, manageroitavakseni on valikoitunut erityisesti sävellystaitoisia laulaja-lauluntekijöitä. Olen kiinnostunut esiintyjistä, biisintekijöistä, tuottajista ja bändeistä, joiden kanssa uskon pystyväni luomaan yhteistyösuhteen, jossa 1+1= enemmän kuin kaksi. Usein lisäarvo tulee hyvin näkyväksi juuri silloin kun alamme tekemään biisejä yhdessä. 

Lue lisää co-writingista »

Tiedätkö jo mitä haluat?

Kaiken tekemisen keskiössä on aina esiintyjän tai biisintekijän oma tahtotila. Useimmiten pyrkimyksenä on myös se, että taiteilija pystyisi tulevaisuudessa elättämään itsensä osaamisellaan.

Pienemmätkin tavoitteet ovat toki OK. Oleellista on, että jo alussa tiedetään mitä lopussa halutaan, ja jos tavoitteet muuttuvat matkalla, suunnitelmaa päivitetään. Optimaalisessa tilanteessa tiedät jo ensimmäisessä tapaamisessamme mitä haluat, jolloin minun tehtäväkseni jää selvittää miten siinä onnistutaan.

Managerointi voi alkaa tästä

Mikäli sinulla on unelma artistiudesta, manageri puuttuu ja uskot tarvitsevasti apua artistiurasi eteenpäin viemisessä, lähetä minulle näyte laulustasi (saa olla vaikka huonolaatuinen kännykkädemo). Se voi olla elämäsi paras päätös.

Osaksi Sakon artistirosteria?

Manageroin kerrallaan noin 5-10 artistin joukkoa. Sopimusten sisältö vaihtelee. Osan kanssa toiminta on varsin intensiivistä ja ammattimaista. Toisten kanssa kyse on enemmänkin harrastustoiminnan tukemisesta. Asiakaani päättävät itse tavoitteensa ja minä autan saavuttamaan ne.

🎫 Tutustu artistirosteriin täällä »

Osaksi Sakon biisintekijärosteria?

Manageroin myös lauluntekijöitä ja autan löytämään mahdollisuuksia cowritingiin. Sopimusten sisältö vaihtelee. Etenkin sanoittajien kanssa toiminta on lähellä mentorointisuhdetta. Säveltäjien ja tuottajien kanssa yhteistyö keskittyy enemmän biisien tekemiseen yhdessä ja muiden kanssa.

💿 Tutustu biiseihin täällä »

Hinta?

Jokainen sopimus on laaditaan tapauskohtaisesti ja voi sisältää eri asioita. Tavallisesti SAKON STUDION managerointisopimukset pohjautuvat jonkinlaiseen prosenttidiiliin.